fredag den 28. februar 2014

Go' fredag med hyben- og hindbærmarmelade, økologi og forberedelse til marked....

Go' fredag med hyben- og hindbærmarmelade. 

Så er det blevet fredag, og jeg vil nyde en skøn morgen-mad, bestående af følgende:  

  • Hjemmebagt bolle, med hyben marmelade og mager ost. 
  • Havregrød med banan, Chai-sukker og et twist af lakrids.
  • Lakrids chokolade, fra Magasin - det er jo fredag. 
  • En kop Yogi Tea m. lakrids.  


Når jeg spiser en bolle med hyben marmelade, tænker jeg altid på min fars hjemmelavede hyben marmelade, som han brugte timer på, at lave. Jeg husker al forberedelsestiden, før vi kunne få lov at smage den, og vi glædede os altid, til at den var færdig. 

Men også at se, hvor meget energi og tid han brugte på, at cykle ud i skoven for at plukke, rense dem (de små kerner klør som bare pokker!)vaske glas af, lave marmeladen, hælde dem på glas, sætte dem på køl. Ja, hele processen står skarpt for mig. Det var en stor glæde, at se hans passion for, at lave hjemmelavet mar-melade. Det samme gælder min mors lækre hjemmelavede hindbær marmelade, med hindbær fra haven. Hjemmelavet er bare det bedste, lavet på friske råvarer. 

Det var min far, der startede interessen. Han plantede en lang række hindbærbuske i haven, for mange år siden, og hvert år, når sæsonen startede,har vi kunne høste masser af hindbær, til både marmelade, tærter, og som topping på morgenmaden. M U M S.

Det har ofte været sådan, at når vi har spurgt min søn om, hvad han ønskede sig til sin fødselsdag, så kom svaret hurtigt: 1 pose frosne hindbær (sund slik, med frosne bær!) Og et glas marmelade. Ja, han er også passioneret hindbær- og hybenfan, når det skal nydes på en hjemmebagt bolle. M U M S. 


bolle m. ost + hyben marmelade & chokolade.


Havregrød m. banan, chaisukker, lakrids & Yogi tea.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Da vi i dag, må drømme os tilbage til smagen af den lækre hjemmelavede marmelade, så har vi måtte finde en, der går all-in i forhold til vores kræsenhed for hyben- og hindbær marmelade. Her er valget faldet på et par små glas økologisk mar-melader, der har en god smag og prisen pr. glas er kun 12 kr.. De kan købes, i de fleste større varehuse. 

Jeg har købt dem i Kiwi Minipris. De har valgt, at sætte fokus på økologi, og ved køb af økologi og brug af "LÅRKORT", kan du få rabat på økologi. Se det er da smart. Rigtig mange forbrugere mener, at de ikke har råd til, at købe økologiske varer. Men det bliver jo efterhånden mere og mere tilgængeligt, så forbrugerne kan få økologiske varer til en lavere pris. Ved at købe økologi, tager du som forbruger også et valg. At købe friske råvarer og produkter uden kemi. Samtidig støttes, der op om både dyrevelfærd og miljøet. Just love it. <3  

Du kan læse mere om LÅRKORT her: 


Træt Bridget Jones efter svømning. (Lene). 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Fredagen skal bruges på, at få lidt mere styr på min bolig, at sortere boligting og tøj til marked og pakke det. Jeg har været så heldig, at få en af de eftertragtede stande på "Ingerslevs Boulevard", Frederiksberg,d.25.05.2014, og da jeg har en stor passion for 2nd hand og loppemarkeder, glæder jeg mig meget til, at komme af sted. Kan næsten ikke vente.

Selvom der er lidt tid til, så starter jeg allerede nu, med forberedelsen hertil. Så jeg får de rigtige ting med, mhp.,at få et godt salg. Vejret er jeg ikke herre over, men at finde de helt rette ting, lidt "guld", som jeg kan tjene lidt på, er kun med til, at fuldende dagen. Mit mål er jo selvfølgelig, at få overskud. Udover at få en god oplevelse, snak med de andre kræmmere og handlende. Jeg elsker stemningen på loppemarkederne, at "prutte", og har haft stand i mange år. 

Er du blevet nysgerrig, og ønsker at vide mere om, hvordan du kan få en stand på et af årets loppemarkeder, kan du læse mere om årets loppe-markeder, under et af mine tidligere blog-indlæg. Det handler både om Finderskeepers, der kommer til Århus, og om en række, af de gode loppemarkeder i Århus. 

Se linket her:


Rigtig god fredag
Smil Lene .0))

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar