torsdag den 19. juni 2014

Vand i gammel kande, Sommersalat m. ramsløgpesto & Kylling, og Mad med holdning ....

Vand i gammel kande. 
Pyha, jeg synes det har været varmt i dag. Husker du, at drikke nok vand i løbet af dagen? 

Har fundet min gamle kande frem og fyldt den op med isvand og skiver af lime, og sat den i køleskabet. Så er der hele tiden koldt vand, og synes, at det giver en forfriskende smag her i sommervarmen. 

Kanden har jeg fundet i Vejle, i en lille fin interiør-butik KontraztButikken lukkede desværre i april 2013, men der arbejdes på, at få konstrueret en webside, og via facebooksiden kontrazt, er det også muligt at se deres udvalg af lækkert interiør. Der holdes også løbende garagesalg, i tilknytning til deres private bolig i Vejle. 

Ejerne af Kontrazt har jeg kendt igennem mange år, der kan godt gå tid i-mellem at vi ses pga. vores travle hverdag og pga. afstanden, men håber dog snart, at der vil blive lejlighed til, at mødes med dem til hygge og god mad. Men jeg vil anbefale, at du lige tager et kig forbi både webshoppen og Kontrazt på facebook. Det er det rene kræs. 

Gammel kande fra Kontrazt i Vejle. Vand er godt i varmen. 


Middagen i dag stod på en lækker sommersalat, min hjemmelavet ramsløgpesto og kyllingebryst. Kyllingen og salaten er anrettet på Casagent Campagna stel, som jeg før har vist på bloggen. Elsker det fine italienske stel, i flere farver. 

Desværre fik jeg stegt det lidt for meget, så det blev lidt til den tørre side. Det kunne fint spises, men kyllingen jeg fik i pinsen, der var marineret i ramsløg og hvidløg var virkelig lækker og mør og kan læses lige her, og den økologiske hanekylling jeg tidligere har vist på bloggen, er blevet en favorit, og har lavet dem flere gange. Kan læses herDen kan virkelig anbefales, og her i sommertiden, er det lækkert med let mad, som ikke ligger sig for tungt i maven. 


Igår faldt jeg over disse to fotos på Dyrenes Beskyttelse, og jeg får det virkelig dårligt, når jeg ser hvordan den bur-høne har set ud. Jeg har selv besøgt en burhønse-farm for nogle år tilbage, og det er i mine øjne virkelig et sølle liv de lever, for at de skal producere æg til os for-brugere. Det er i mine øjne ikke lig med dyrevelfærd. 

Personligt køber jeg kun økologiske æg, samt økologisk kyl-ling og hane-kylling. I Salling, Århus kan man købe den lækreste hanekylling fra Gråsten Fjerkræ, som jeg har købt flere gange. De er ofte på udsalg, så det er muligt at købe dem til en rimelig pris. 

Jeg ved, at prisen på en økokylling ofte kan være rigtig dyr og det afholder mange forbrugere fra at købe dem, og vælger i stedet den billige løsning. 

Jeg køber selv økologisk så langt mit budget rækker. Vil hellere undvære, hvis ikke der er økologiske æg i køleboksen i supermarkedet. Nu er der også lavet bakker med kun 4 æg. Dette for at tilgodese den mindre familie og enlige, også for at reducere madspild. 

Når det kommer til kød, køber jeg enten økologisk eller dansk kød. De lange rejser dyrene har uden mad og vand, og står som "sild i en tønde" for at man kan købe kødet til en lav pris, det går jeg personligt ikke ind for. 

Jeg mener, at det er interessant at se på billedet ovenfor, hvordan den samme høne 3 måneder efter den er kommet ud af sit bur, ligner en helt almindelig høne og ikke et misfoster, som den stakkels høne til venstre, for at skulle levere æg til de danske forbrugere. 

Jeg ved emnet kan bringe stor debat, men jeg håber, at du som forbrugere vil tænke på billedet ovenfor, når du næste gang griber ud efter kød og æg i køledisken - for dyrenes skyld. 

Her er en video fra virksomheden Økokyllingen, optaget af Dyrenes Be-skyttelse. Tør du se en video fra en industriel kyllingeproduktion? Denne plakat hænger på en af mine køkkenlåger, det kan altid minde en om, hvorfor økologi er et godt valg. 



10 gode grunde til at vælge økologisk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar