tirsdag den 12. august 2014

Morgenmadslykke, Gode vaner & Træningsrutiner ....

Morgenmadslykke i glimt.




Morgenmadslykke for mig er, at kunne sidde og nyde min morgenmad i fred og ro, og gerne til lyden af klokkerne fra Århus Domkirke. En skøn og afslappende måde at nyde den på. Morgenmadslykke er for mig, at min morgenmad skal smage godt og så skal den se lækker ud. Det er med til, at jeg nyder den ekstra meget, og det gør bl.a. ved, at anrette den på tallerkener, små fade og skåle. 

Min morgenmad er vigtig for mig. Faktisk er det for mig, det vigtigste måltid, også selvom de andre måltider i løbet af dagen, også er vigtige. Morgenmaden er "brændstof" til at starte dagen på. Den er med til, at sætte gang i hjerneaktivitet og krop. Godt for både celler og muskler.

Jeg sørger for, at variere min morgenmad i løbet af ugen, og spiser både A38, urtekram mysli med en høj fuldkornsprocent, frugt & grønt. Nogle dage erstatter jeg fuldkornsbrød og mysli med kød. Det kan være enten stegt kyllingebryst, eller fiskefrikadeller fra gårs-dagens aftensmad, på en bund af salat. Det er superlækkert om morgenen.  

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Gode vaner. 
Nu sidder du måske og tænker, ja ja! Det ville jeg også elske, men det er der bare ikke tid til om morgenen, når jeg skal ud af døren og (måske) på arbejde. Jo, det kan fint lade sig gøre. For du bestemmer jo selv, hvordan din morgen skal være. Ikke? 

Og ved at lave tv- og radiofri zone og give dig /jer tid til, at nyde den, og starte dagen i et roligt tempo, er det også med til, at give en god start på dagen.    

Du kan samtidig være nærværende med dine børn, din kæreste / kone / mand, og få tid til, at møde dem i øjenhøjde og få en hyggelig snak med dem, inden dagen brydes op af skole / arbejde / kursus. Er du alene, så giv dig tid til, at nyde den uden stress og jag. Med gode vaner i hverdagen, er det med til, at give den mest optimale dag, og det giver overskud til de mange praktiske ting, der skal fixes i løbet af dagen. 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Morgentræning. 
I sommerferien har jeg prioriteret, at løbe hver 2. dag tid-ligt om morgenen, for at nå min træning. En skøn sommer med høje temperaturer. Derfor har jeg sat vækkeuret kl. 06.15 og klar til, at løbe kl. 07.00. For at få lidt "brændstof" inden min løbe-/ træningstur, spiser jeg en lille skål A38 med urtekrammysli og lidt frugt, en halv kop kaffe og et glas vand. Fyldt mit vandbælte op med vand, og så har jeg spændt løbe-skoene på. Love it. 

Når jeg er kommet hjem efter min løbe- og træningstur langs havet og i Riisskov, har jeg taget mig tid til, at nyde min morgenmad i ro og fred. Nu starter jeg selv op på arbejde, og jeg skal derfor ændre lidt på mine rutiner. Da jeg først skal møde om formiddagen, har jeg mulighed for, at nå min løberute, og træne senere på dagen i anlægget ved Riis Skov. Og så inkludere jeg mit cor-eprogram 4 dage i ugen, som jeg træner hjemme. 

At lægge motion ind i min hverdag, er med til, at give mig et mentalt overskud. Koblet med en sund kost er det med til, at skabe balance i min hverdag. Love it. <3 



Hvad er morgenmadslykke for dig? 

Hvad gør du for, at fastholde de gode vaner i hverdagen? 

Bedste Tirsdags hilsner 

Smil Lene .0))