søndag den 6. juli 2014

Ferielækkerier m. Hverdagsretter & Søde Sager .....

Ferielækkerier m. Hverdagsretter.
Nu har jeg vist glimt af vores ferie morgenbord i går. Nu vil jeg gerne i glimt, vise lidt af nogle af de retter som teenageren og jeg har nydt i sommerferien. Sommeren er især en god årstid, fordi retterne er let fordøjelige, og det er noget som passer mig rigtig godt. Jeg er vild med alle afskygninger af salater, og supplere så med forskellige varianter af kød. Det tilfredsstiller også teenagerens madhjerte, ha.   




Jeg laver ofte kylling, og når jeg steger kyllingebryst eller kyllingelår, gør jeg det så enkelt som muligt, ved at langtidsstege det. Kødet bliver både saftigt og mørt som smør. 

Jeg lægger kyllingestykkerne i et ildfast fad, drysser med groft salt & peber, stødt ingefær, muskat og en lille klat smør på hvert stykke. Afslutter så med, at presse en halv citron over kyllingen, og skære et par fed hvidløg som jeg fordeler i fade. 

Fadet ryger i en forvarmet ovn på 150 grader, midt i ovnen, og så skal de bare stå og hygge sig i en times tid. Så fyre jeg op på 225 grader i ca. 10 minutter, så skindet bliver sprødt og saftigt. Virkelig M U M S. 

På billedet herover ses kyllingen serveret på en bund af økologisk salat, radisser, rød peber, agurk, feta og toppen af forårsløg. Hertil min hjemmelavet ramsløgpesto, som du kan læse om lige her. (virker link ikke, da find det i venstre kolonne). 



Forleden fandt jeg i Rema1000 en pakke spareribs, og det er noget teenageren sætter pris på, han elsker spareribs. De skulle i ovnen i 40 min. for at blive gennemstegt og lettere kunne det jo ikke være. 

Spareribs blev lagt på en bund af salat m. tomat og bøfmozarella og tilbehør fik vi årstidens kartofler fra Samsø drysset med groft salt, dild og hjemmelavet ramsløgpesto, med ramsløg plukket i Riis Skov. De 2 spiller rigtig godt sammen, skal jeg hilse og sige. Kartofler og hjemmelavet ramsløgpesto. Englene synger. 


I Rema1000 fandt jeg også disse lækre pølser. En chorizzo- og baconpølse, som begge to er rigtig lækre. Kan godt lide, at de har lidt kant og de spiller igen rigtig godt sammen med Samsøkartofler, tomatsalat med danske tomater, feta, salt og peber, og ramsløgpesto.



& Søde sager. 
Vi kommer ikke udenom de søde sager med en teenager i huset. Når det er sommer & sol, bliver der nydt lidt lækkerier. Det variere gerne, og vi har mange favoritter. En af teenagerens favoritter er helt sikkert is, så at overraske med et par kugler italiensk Stracciatella is toppet med min hjemmelavet mysli, myslibar m. kanel brækket i rustikke stykker, og en kugle LOVE eller A lakrids på toppen, det er noget som helt sikkert giver point,ha! 




I sidste uge var jeg forbi bloggeren julie Karla, som havde lavet pandekager på rugmel, og den opskrift måtte bestemt prøves. Jeg valgte at give dejen et strejf af citronskal og saft fra en ½ økolo-gisk citron. Det gjorde dem virkelig lækre. Ved at anvende rugmel i dej-en bliver den et sundere alternativ til den almindelige med hvedemel.

De kan bruges til madpandekager, hvor du kan fylde alverdens lækkerier i. Teenageren mener dog, at pandekager skal fyldes med is, og andre lækre søde sager,ha. Inden jeg havde nået at se mig om, var de alle spist. For at teste op-skriften, havde jeg dog kun valgt, at lave ½ portion, men det lød til, at de var godkendt. Billedet herunder viser altså den ene pandekage som jeg nåede at smage inden de andre var spist. Rustik ja, men hvad gør det, den smagte godt. 

Jeg valgte at toppe den med lidt stracciatella is, bananskiver strøet med et mix af rørsukker og lakridsgranulat. Englene sang.


Opskrift på julie Karla rugmelspandekager. 

Ingredienser: 
  • 5 dl. mælk 
  • 4 æg 
  • 1 knivspids salt
  • 150 gram rugmel 
  • smør til stegning 
  • Revet citron + saft fra ½ økologisk citron 
Tilberedning: 
  • Pisk mælk og æg godt sammen
  • Bland rugmel og salt og vend det i lidt ad gangen i æggemassen, tilsæt evt. lidt mere rugmel. 
  • Riv citronskal og saft i dejen (pas på kerner)og vend det et par gange i dejen. 
  • sæt dejen på køl i 30 min 
  • Tænd en pande på høj blus med en klat smør, og fordel smørret over hele panden. 
  • Hæld en passende mængde dej på panden og fordel det, så det bliver et tyndt lag. 
  • Lad dejen stå lidt før du begynder at vende den. Vær forsigtig med den første pandekage. Tilsæt evt. lidt ekstra smør. 
  • Hav en middagstallerken klar, og så forsætter du ellers bare med, at tage en lille klat smør, lad det smelte og hælde dej. Sørg for, at få paletten godt indunder, så de ikke går i stykker.  
  • Server dem lune. 
Forslag til tilbehør: 
  • Madpandekage: salat, feta, grøntsager, kylling, fisk. 
  • Dessertpandekage: Is, friske bær, æblemos, rørsukker & lakrids-granulat, marmelade, nutella m.v. 

Kun fantasien sætter grænsen for, hvad du kan fylde i dem. 

Skåle: 
Både den gamle franske skål samt den russiske skål som pande-kagedejen er lavet i, er begge fundet på loppemarkeder i År-hus. Elsker at bruge gamle skåle og fade som en del af mad-lavningen. De har både sjæl og historie, og giver samtidig et fint rustik udtryk. Love it.  


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Hvad består dine hverdagslækkerier af?  

Smukkeste Feriehilsner 

Smil Lene .0)) 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar