onsdag den 2. april 2014

Artiskok, en både smuk og lækker grøntsag, svømmetræning og coaching ved life-coach Sofia Manning ....


Artiskokken, er i mine øjne, både en meget smuk og lækker grøntsag. 

Artiskokken stammer fra Middelhavsområdet og Nordafrika. I det gamle Rom spiste man bladene og stilkene i supper og salater, og først senere be-gyndte man, at spise den som en hoved-ret. 

Artiskokken kan tilberedes på mange måder, men en klassiker er kogte artiskokker med smør og salt, eller en god urte-creme. 

Når artiskokken er kogt serveres den hel og stående på en tallerken. Man spiser den ved, at brække et blad af, dyppe det i smør og tilsæt evt. lidt salt, og bide det nederste del af bladet af, hvor kødet sidder. 

Når alle bladene er spist, når du ind til selve hjertet, hvor du skal pille de små hår af, der sidder ovenpå hjertet. Dryp evt. med citron, olivenolie og salt, eller smørsauce, og nyd så det bedste af det bedste.

Artiskokken er skøn i sig selv som forret, på et tapasbord eller som til-behør til både fisk og kød. 

Det er noget jeg husker fra min barndom, når min far ser-verede arti-skokker for os. Det var lykke. Uhm. 

Der skal afsættes god tid til, at sidde og nyde måltidet. Det skaber samtidig fællesskab omkring bordet. Det er hyggeligt, at sidde og pille hvert blad af, dyppe det i smørsauce og spise kødet. 

Begejstringen ligger i, at nå ind til selve hjertet, som er guldet, i den meget smukke grøntsag. 




Fakta om artiskokken (tekst og billede herunder, venligst lånt af årstiderne).

I maven. 
Artiskokken indeholder aktive stoffer, blandt andet cynarin, som kan hjæpe med at fordøje fedtstof og kolesterol. Derudover er den rig på flovonoider, inulin, koffeinsyre, æterisk olie, C-og B-vitamin, kalium, magnesium, zink og kobber. 

På marken.
I dag er der ikke noget erhvervsavl af artiskokker i Danmark, men den smukke artiskok dyrkes stadig i private haver og ofte i staudebedet. Får artiskokken lov at stå, springer den ud til en smuk blå-lilla blomst, og den skal derfor høstes inden forvandlingen, hvis den skal spises.

Opbevaring. 
Artiskokken bør opbbevares på køl. Pak dem ind i en plastpose eller stil dem med stilken i en skål vand, så kan de holde sig i cirka 5 dage. 

Sæson for artiskokker er juli-august-september. 

Her er en rigtig spændende opskrift på minitærter med arti-skok og courgetteDen vil jeg helt sikkert prøve og lave en dag, da jeg elsker grøntsagstærter. M U M S. 



¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤¤ ¤ ¤ ¤ 

Nu hvor teenageren heldigvis er rask igen (sådan da!), vil jeg på sådan en regnfuld onsdag, tage en tur i Badeanstalten Spanien, og svømme. 

Da jeg selv har ligget syg med influenza i næsten 1,5 uge, har jeg de-sværre måtte udsætte min svømmetræning, i næsten 3 uger. Derfor glæder jeg mig også til, at komme af sted igen. 

Normalt svømmer jeg 2 gange i ugen, i en ½ time, uden pause. Det er god motion, og det giver mentalt overskud, at svømme. 

Udover at svømme, løber jeg 2 x i ugen langs havet og i Riis Skov, og træner i anlægget. Du kan se et tidligere blog-indlæg her om svømning, og min løbe-rute her.


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤¤ ¤ ¤ ¤ 

Formiddagen har jeg bl.a. brugt på, at lytte til flere coaching videoer ved life-coach Sofia Manning, som er min store inspiration. 

Ved at følge hendes nyhedsbrev og på facebook, får du mulig-hed for, at lytte, til de mange inspirerende og lærerige videoer. 

Bl.a. denne video Hvem tror på dig?

Der ligger også en lang række andre videoer om selvudvikling af Sofia Manning.

Så er du til selvudvikling, vil jeg anbefale dig, at give det en chance, og lytte til de forskellige videoer. 

Har tidligere blogget om Sofia Manning & Mie Kaae, og til dig som ikke nåede at læse det, kan du finde det her


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Regnfulde onsdags-hilsner 

Smil Lene .0))

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar