søndag den 12. oktober 2014

Danmark mod Katastrofer, update...

Danmark mod katastrofer, update 


I forlængelse af arrangementet Århus mod katastrofer i september, tilmeldte jeg mig indsamlingen Danmark mod katastrofer og valgte i år at afprøve en af de stationære ruter, da de manglede indsamlere hertil. Vi var samlet 5 til at stå for de stationære ruter i Århus, og da vejret var superskønt, bad jeg om at få en udendørs post. Så kunne jeg nyde det gode vejr under indsamlingen. 

Det var et nyt tiltag, at Røde Kors havde stationære ruter i Århus C, og vi var derfor også spændte på, hvordan det blev modtaget af århusianerne. Butikkerne havde søndags-åbent. Det betød, at der var mange århusianere på gaden. Mange brugte søndagen på en hyggetur med familien, eller på shopping med venner og veninder. Jeg mærkede en rigtig god stemning, med glade århusianere i bybilledet. 

Jeg stod ved indgangen til Magasin /Immervad fra 14-17, og blev meget positivt overrasket, hvor godt århusianerne tog imod indsamlingen. Der var et godt flow af menesker i de 3 timer jeg stod der. Flere fortalte, at de allerede havde støttet længere oppe ad gaden. Andre havde haft besøg af Røde Kors frivillige hjemme. Det afholdte dog ikke mange for, at smide penge i min indsamlingsbøsse. 

Mange gjorde også brug af den nye Mobilepay funktion. Selv da jeg var løbet tør for foldere, var der mange som tog foto med deres mobil, så de kunne overføre når de havde bedre tid. Men mange blev også og overførte med det samme. Med mobilepay funktionen er det muligt, at overføre lige det beløb man ønsker at støtte med. Jeg havde fået en lille stak balloner til børnene. Det var en stor glæde at se børnene juble når de fik en ballon, efter de havde lagt penge i indsamlingsbøssen. Og det var en fornøjelse at se, hvordan forældre på en fin måde forklarede deres børn, hvorfor de støttede og hvad pengene gik til. 

Da kl. nærmede sig 17, gik jeg op for at møde Pia som var den ansvarlige for de stationære ruter. Og det var med 2 hænder jeg måtte holde indsamlingsbøssen, for den var virkelig tung. Jeg var fyldt op med indtryk af den virkelig rare slags. Vi var alle spændt på resultatet, og det samlede resultat kom allerede tidligt samme aften. Kunne ikke få armene ned. Ca. 20 mio. var der samlet ind på hele landsindsamlingen. 

Senere tikkede en besked ind fra Pia, med følgende besked. 

Jeg er super stolt og glad over at kunne fortælle dig, at vi indsamlede over 1.124 million i Århus. Dette er 48% bedre resultat end sidste år. Hele landsindsamlingen indsamlede ca. 20 millioner i år. 

Af hele mit hjerte, vil jeg takke for den store opbakning vi har fået til indsamlingen. En særlig tak til århusianerne jeg mødte på gaden. Det er det hele værd at afsætte 3 timer som frivillig og mærke, at man gør en forskel. Og at blive mødt af så positive og glade mennesker. Selvom mange i forvejen havde støttet, så tømte I jeres pung for småpenge - og sedler røg der også i. T A K <3

Har været frivillig i mange år for Røde Kors. Dette år vil jeg se tilbage på, som en af de helt særlige. Tak for de mange bidrag, og den positive attitude. Århus er smilets by. 


På Røde Kors Aarhus' facebookside står der følgende:  

I dag modtog Røde Kors Aarhus en mail fra generalsekretær Anders Ladekarl:

"Jeg har hele tiden vist at der var mere i smilets by – men en stigning i indsamlingsresultatet på 48%, slår nu alligevel alle mine forventninger.

I har vist, at med den rette indstilling og masser af hårdt arbejde, så kan Aarhus naturligvis også være med fremme i Røde Kors indsamlingen."

Det er takket være jer, der var ude på gader og stræder i går, og for det skal I have stor tak.

to millioner er sendt af sted mod katastrofeofrene i Irak. Penge, som I har været med til at samle ind under søndagens Røde Kors-indsamling. Tak!

Du kan læse mere på Røde Kors, og på facebooksiderne Røde Kors Aarhus og Røde Kors, hvor der løbende opdateres om katastroferne og hvad pengene til landsindsamlingen går til. Det er ikke for sent. Vil du også gøre en forskel, kan du støtte mod katastrofer på Røde Kors. Det nytter. .0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar