søndag den 30. november 2014

1. Advent oppe under loftet....


1. advent oppe under loftet. 


Julehygge i entreen med lille juletræ, kravlenisser og slikstokke. 



Morgenmad med Sif's lækre boller, Gouda ost og hårdkogt æg.

Så viste kalenderen d. 3o. november og dermed også 1. søndag i advent. Jeg stod op kl. 08.30 og nød stille og roligt min morgenkaffe. Til morgenmad nød jeg en af Sif' lækre decemberboller som jeg bagte forleden dag og et smileæg der endte med at blive hårdkogt, da jeg havde gang i lidt for mange ting på een gang. Clubtan tilbød sol for 10 kr. som et adventstilbud, og det kunne jeg ikke sige nej til. Her i vinterperioden tager jeg lidt sol, da mine led kan være noget så udsatte for kulde, og det kan være noget så smertefuldt. Så jeg nyder engang i mellem i vinterperioden. at slappe af og blive varmet godt igennem. Samtidig giver det også lidt kulør her i vinterperioden. 

Fik herefter handlet ind, og fik købt de sidste ting til advents- og kalenderdekoration. I går var jeg så heldig, at finde et mindre juletræ i Rema1000 til vores entre´. Da vi bor i en mindre lejlighed og derfor ikke har så meget plads, vil et stort juletræ fylde en del. Så det lille juletræ vil skabe hygge i december måned. Det er noget så hyggeligt hvert år, at finde julekassen frem på vores loftsrum. Og når jeg begynder at rumstere med den, så vågner "loftsnissen" også. Og jeg er sikker på, at han allerede i morgen vil lave drillerier. For teenageren fik spist alt risengrød til aften uden loftnissen fik noget! Loftsnissen har altid lavet "ballade" i december, og den driller når man mindst venter det. Tør slet ikke tænke på, hvad den vil finde på i morgen! ;0) 

I mange år har sliknissen siddet på toppen af karlekammerskabet ind til køkkenet, og den bliver fyldt med forskelligt "juleguf". Der har den siddet i mange år i hele december måned. I dag var der gemt vaniljekranse, men det er aldrig til at vide hvad den gemmer på. Den ene dag kan det være vaniljekranse, den næste noget helt andet. Når man bor oppe under loftet, så sker der hele tiden tryllerier her i december.

I farten kom jeg til at tænde alle 4 lys i adventsdekorationen. Det må da betyde, at det snart er jul, ha! Fadet jeg anvender til adventsdekorationen, har jeg anvendt i flere år. Er gået fra at bruge adventskranse af gran, af hensyn til sikkerheden. Jeg føler mig mere tryg ved, at have lysene stående på et fad. Jeg fylder så bunden af fadet med kaffebønner, og der spreder sig en skøn duft af kaffe. Kalenderlyset nåede jeg ikke, at lave inden jeg tog bil-lederne, men har anvendt en gammel rød Casagent kop, hvor hanken er gået itu. Jeg fyldte den med ler, og pyntet med frisk grønt mos og har sat et tyndt aflangt hvidt lys i med sølvhjerter. De går igen i servietterne, så der er en rød tråd. Vil i morgen ud og finde lidt naturmaterialer i skoven som pynt. 

Jeg er til det enkle udtryk og en god måde, at tænke bæredygtighed ind i dekorationerne, ved at bruge nogle af de kopper og fade, som jeg i forvejen har i skabene. Rigtig dejlig 1. advent. .0) 


Adventshygge med teenageren. Risengrød & nisseøl. Adventsdekoraton er lavet på et gammelt fad, og på en bund af kaffebønner. 


Sliknissen har fundet sin plads på karlekammerskabet i køkkenet, og er altid fyldt med forskelligt lækkert juleguf, uhm. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar