lørdag den 15. august 2015

Klar, parat.... løb.

Klar, parat ... løb. 

Efter løbetræning er det tid til belønning - Maxim Sport er min favorit. Uhm.  

Sådan ser jeg ud efter ca. 10 km løb langs Århusbugten & Riis Skov.





Trappestep på løberuten. En god måde, at bringe dem ind i træningen, og med til at styrke kroppen - gør løbeturen sjov & udfordrende. 



Ro og afslapning med dadelkugler efter en af mine løbeture. Havet drager.


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Klar, parat ... løb. En forårsdag i 2014 var jeg på en gåtur ud til Århusbugten og ville afslutte min tur ved træningsanlægget i Riis Skov, hvor jeg har trænet siden vinteren 2010. Jeg var hoppet i træningstøjet og på min tur fik jeg sådan en lyst til, at prøve at løbe. Det kom som var jeg blevet ramt af lynet. Jeg løb stille og roligt, og det gik rigtig fint. Det endte med, at jeg løb fra Nørreport (Århus) ud langs Århusbugten, op i gennem skoven til træningsanlægget. En tur på ca. 3,5 km. Uden pause løb jeg turen, og havde en god oplevelse med det! 

Jeg fik blod på tanden og fortsatte med at løbe samme tur på 3,5 km afsluttet med træning i anlægget, og fik hurtigt løbeturen fastlagt i min agenda 3-4 gange i ugen. Langsomt øgede jeg ruten til ca. 5 km og det gik overraskende godt. Jeg har i mange år blevet "punket" af min søn (nu 16 3/4 år - vigtigt med de 3/4!) -  da han har løbet i skolen de sidste mange år før undervisning, og har som forældre bakket op om dette. Han kom konstant med modsvaret "hvorfor løber du så ik' mor?? og det havde jeg altid et godt svar på!! - jeg har valgt at cykle, svømme og træne i skoven. .0))

Men min passion for løb er stødt vokset og løber nu 4 gange i ugen, og løber mellem 8-10 km. jeg har toppet med min tur fra Ry til Himmelbjerget og retur til Ry på 15 km. Læs her. Jeg inddrager naturen i min træning, da det udover god motion giver mig mental styrke. Når tankerne flyver rundt er det en god måde, at komme dem til livs, ved at løbe i smukke omgivelser. Havet drager, og det giver så meget glæde og positiv energi. Nogle dage raser havet. Andre dage er det blikstille. Jeg oplever årstidens skift på tætteste hold. Vinter. Forår. Sommer. Efterår. Så smukt. Love it! 

Løber alene. For det giver mig så meget ro, at løbe langs havet og i gennem Riis Skov. Uden musik. Jeg elsker at lytte til havets brusen, suset i trækronerne og farveskiftet i de forskellige årstider - og duftene ikke mindst. For mig er fuglesang, vinden i trækronerne og havets brusen balsam for sjælen under min løbetur. At bruge energi giver energi. Så i stedet for at sætte mig i sofaen når jeg er træt, er det så godt, at lette rumpetten og komme afsted. Om det så er en gåtur i smukke omgivelser, er det langt bedre for kroppen, at den blive brugt. Klart!! at kroppen nogle dage har brug for totalt opladning, men så taler jeg også om, at være træt med træt på!! .0)

Træningsekspert er jeg ikke. Men jeg har allieret mig med en topdygtig og herlig træningsekspert Michelle Kristensen indenfor løb, for at opnå de bedste resultater for mig selv og mine egne mål. Hun er kendt på Go' Morgen DK, og har mange års erfaring med både løb, træning og kost. Hun servere det på en herlig og samtidig seriøs måde, uploader træningsvideoer og kommer med en masse gode kostråd, og har en masse lækre sunde opskrifter og gode tips på hendes blog. 

Jeg vil lige være hurtig til at sige, at jeg ikke på nogen måde er fanatisk, men når jeg er nået op i +40 alderen mener jeg, at det er særlig vigtigt at passe på kroppen, for den er voldsomt hurtig til at falde sammen som en overkogt grøntsag, hvis ikke den holdes ved lige. .0) 

Det er en naturlig balance imellem kost, søvn & motion. Derfor går jeg også meget op i - igen uden at være fanatisk - at spise sundt, varieret og drikker yderst sjældent alkohol. Et glas vin i ny og næ til en god familiemiddag eller med gode venner. Men ellers står den på vand, vand og vand. Lige udover min morgen- og eftermiddagskaffe samt te om aftenen, så jeg har en chance for, at få en god nats søvn! Omkring kost & løb er der også rigtig gode råd til hvordan du spiser før og efter løb på Sportstiming.dk & Michelle Kristensen.

Mit første løb. Jeg har altid løbet alene. Har af naturlige grunde ikke tilmeldt mig en løbeklub eller har fast løbemakker. Jeg har brug for roen når jeg løber. At rense hovedet for dagens tanker og hverdagens mange gøremål. Men et par kærlige puf har været grunden til, at jeg har fundet modet til, at tilmelde mig Marselisløbet 2015, der løber af stablen d. 30. august. Dagen før min fødselsdag. (40 + 4) For mig en milepæl, at prøve at deltage i et løb og gennemføre det - i mit eget tempo. Fra 1-10 er spændingsniveauet på mindst 20, ha!! 

Du er velkommen som heppekor på ruten, eller måske du selv har mod på at løbe en af ruterne?? Just do it - Der er løberuter på 6, 12 & 24 km & Walk. Der er også børneløb & børnewalk. Læs mere på Marselisløbet 2015. Jeg napper selv 12 km ruten, som du kan se kortet på her

Er du også løbeentusiast, og har du været med i løb før? Hvad giver løb dig, og hvordan startede din interesse for løb? Del meget gerne dine erfaringer i en kommentar under blogindlægget. Der gemmer sig flere billeder under blogindlægget. 

Obs: 
Scrol også helt ned i bunden af bloggen, hvor du kan se favoritindlæg, min blogrulle og favoritsider, der er med til at inspirere mig i hverdagen. Bloggen har også sin egen facebookside Justlove2ndhandbyleneb. Giv siden et like, og vælg Ja til notifikationer, så får du løbende blogopdateringer, opskrifter, anbefalinger og billeder fra hverdagslivet. Følg mig også meget gerne på BlogLovin  & Google+ 

KH Lene .0)


Århusbugten med udsigt til kranerne ved havnen. Love it. 

På vej hjem efter løbeturen igennem Nordre Kirkegård. Fredfyldt.

Løber indefra Århus til Iskiosken og stepper opad trappen, der går videre op i Riis Skov. Fortsætter over broen tilbage til anlægget og videre rundt i skoven. Der er rød & gul rute med kuperet terræn inkl. djævlebakken. .0)


Løbeturen fortsætter over broen ned mod træningsanlægget i Riis Skov.  

Træningsanlægget i Riis Skov, hvor jeg træner efter løb nogle dage - så smukt.