tirsdag den 21. april 2015

Æble-/kanelmuffins & kage...

Æble-/kanelmuffins & kage. 






Æble-/kanel muffins med lakridschokolade og kaffeglasur. 

En af mine favoritkager er æble-/kanelmuffins. Opskriften har jeg fået af min mor for mange år siden, og bagt et utal af gange. En dag det skulle gå hurtigt, valgte jeg, at anvende dejen til muffins og justret lidt på opskriften, ved at rive æblerne i dejen og tilsat mørk lakridschokolade. Det er med til, at give dem kant. 

Opskriften på æble-/kanelkagen, er bare at følge opskriften herunder med samme ingredienser og med små justeringer. Anvend en springform med hul. Jeg har den flade bund i først, for at dejen ikke flyder ud. Skær æblerne i tynde æblebåde med skræl på. (anbefaler økologiske æbler). Læg det ene æble i bunden af formen med æblestykkerne i samme retning. Hæld dejen over, og læg æblebåde fra det andet æble i dejen på samme måde, og giv dem et let tryk. Lav topping. (se opskrift). 

Bages ca. 5o min på 175 grader midt i ovnen. Lav en spydtest. Lad kagen køle let af, og server med en god vaniljeis. 

Æble-/kanelmuffins. 

Antal: 12 stk. (afhængig af størrelse på muffinsform).

Jeg anvender enten de faste muffinsforme (øverste foto)eller papirforme (foto nederst), som jeg sætter i en fast muffinform så de ikke flyder ud. Bages til de er gyldne på 175 grader varmluft. Hver ovn er forskellig, så hold et øje med dem. Lav en spydtest om de er færdigbagt. 

Ingredienser: 
  • 2 æg fra glade høns.
  • 200 gram rørsukker (alm. sukker kan fint anvendes).
  • 2 tsk stødt kanel.
  • 1 vaniljestang, kornene - mas dem med lidt sukker.
Pisk æg, rørsukker og stødt kanel luftig med et piskeris, og vend forsigtigt korn fra vaniljestang i dejen. 
  • 200 gram SMØR (ikke magarine og olie)
Smør smeltes for svag varme, og lad det køle let af. 
  • 200 gram ølandshvedemel eller anden hvedemel i god kvalitet
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 tsk vaniljesukker (hvis ikke du har vaniljestang)
Bland de tørre ingredienser og smør på skift i æggemassen. Pisk det sammen med piskeris med let hånd, til en ensartet masse. 
  • 2 økologiske æbler, gerne madæbler. 
  • 100 gram mørk chokolade / lakridschokolade.
  • evt. mandler /hasselnødder. 
Skyl og skræl æblerne. Riv æblerne på den store klinge på rivejern og vend det i dejen. Hak chokoladen rustik og tilsæt det i dejen. Du kan også tilsætte lidt rustik hakket mandler eller hasselnødder i dejen.

Fyld dej 3/4 op i muffinsforme. Bruger du en fast form, da smør formene med lidt af det smeltet smør. Ellers fyld rummene med papirforme eller faste muffinsforme. 


Bag muffins midt i ovnen til de er gyldne. Lav en spydtest, for at se om de er færdigbagte. Lad dem køle af på en rist. Lad dem køle helt af før du evt. pynter med glasur. 
  • Topping: Bland 2 tsk. stødt kanel og 1 spsk. rørsukker. Sigt det henover muffins. (før de kommer i ovnen).
  • Glasur/kaffeglasur: Bland flormelis og lidt kold kaffe eller vand sammen til en fast konsistens. Put glasur i en sprøjtepose og pynt kagerne med lidt glasur. Vent til muffins er helt kolde. Pynt med mandler, hasselnødder eller chokolade på toppen.  
  • Servér med en god vaniljeis.
Bon appetit. 

Er du blogger og låner mine opskrifter? 
Link venligst til min blog,hvis du som blogger låner mine opskrifter , og giv gerne en tilbagemelding til mig. Det vil kun gøre mig glad. Ved lån af fotos, da send mig en mail på justlove2ndhand@gmail.com

Obs: 
H u s k, at du kan følge min facebookprofil Justlove2ndhandbyleneb., hvor der løbende kommer opdateringer, opskrifter, glimt fra hverdagen, anbefalinger m.v. Kig forbi, og giv siden et "like" og vælg notifikationer til,så du får opdateringer. Ses vi? Inviter også gerne nye til siden, hvis du har lyst. Det vil kun gøre mig glad. Du kan også følge mig på BlogLovin. Klik i øverste venstre hjørne på bloggen og vælg følg. Også på google+ kan du følge mig,og del gerne mine opdateringer,så de spredes som ringe i vandet, tak .0)  



Æble-/kanelmuffins med topping af rørsukker & kanel. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar